Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

«Դրանք ազդեցություններ են, բայց չեն որոշում` հայկակա՞ն է եկեղեցին, թե՞ ոչ»

«Դրանք ազդեցություններ են, բայց չեն որոշում` հայկակա՞ն է եկեղեցին, թե՞  ոչ»
17.01.2017 | 12:08

«Մարաշլյան» ֆոտոստուդիայի հրապարակած ընտանեկան լուսանկարը, որտեղ հայուհին իր օտարերկրացի սևամորթ ամուսնու և երեխայի հետ է՝ հայկական տարազներով, բուռն քննարկումների պատճառ դարձավ: Բազմաթիվ հարցեր բարձրացվեցին` ո՞րն է հայկական ընտանիքը, ինչպե՞ս ենք վերաբերվում խառն ամուսնություններին և այլն: «Հայի գեն» վերտառությունը ստացած քննարկումները թևակոխեցին մեկ այլ փուլ, երբ «Ընդդեմ կանանց նկատմամբ բռնության» կոալիցիայի համակարգող, իրավապաշտպան Զարուհի Հովհաննիսյանը, խոսելով վերոնշյալ թեմայի մասին, բարձրացրեց հռետորական հարցեր` հայկական մշակույթի ներկայացուցի՞չ են Փարաջանովն ու Սայաթ-Նովան, հայկակա՞ն են արդյոք Լոռու քաղկեդոնական դավանանքի շրջանին վերաբերող եկեղեցիները: «Լոռվա մարզի հուշարձաններում կան քաղկեդոնական եկեղեցիներ, և հայերը դա համարում են ազգային ժառանգություն, ու մտքներով անգամ չի անցնում, որ դա, օրինակ, բյուզանդական մշակույթի տարրեր ունի կամ վրացական եկեղեցի է»,- ասել է Զարուհի Հովհաննիսյանը:


Վերականգնող-ճարտարապետ ՍՏԵՓԱՆ ՆԱԼԲԱՆԴՅԱՆԸ, անդրադառնալով վերջին դիտարկմանը, խորհուրդ տվեց նախ և առաջ կարդալ, ուսումնասիրել և իմանալ` ինչ է քաղկեդոնականությունը. «Մենք ժամանակին հեթանոս ենք եղել, քրիստոնեական փուլ ենք անցել, տիեզերաժողովներ են եղել, մի կարճ շրջան (633-726 թթ.) քաղկեդոնական ուսմունքի տիրապետության ժամանակաշրջանում ենք եղել: Չեմ ուզում մանրամասնել պատմական եղելությունները, սակայն ասել, թե եկեղեցին քաղկեդոնական դավանանքին է պատկանել կամ այդ շրջանում է կառուցվել, ուրեմն հայկական չէ, տգիտության դրսևորում է»:


Զարուհի Հովհաննիսյանը նկատել էր, որ Ախթալայի Ս. Աստվածածին եկեղեցու որմնանկարները բյուզանդական օրինակով են արված: Ստեփան Նալբանդյանի կարծիքով` եթե Զարուհի Հովհաննիսյանը դատողություններ է անում որմնանկարներում բյուզանդական ճարտարապետության տարրերի մասին և այդքան քաջատեղյակ է բյուզանդական պատմությանը, պետք է իմանա, որ հայկական ճարտարապետության ազդեցությունը շատ է բյուզանդականի վրա: Ինչո՞ւ պետք է մեր ճարտարապետության վրա բյուզանդականի ազդեցությունը չլինի. «Դրանք ազդեցություններ են, բայց չեն որոշում` հայկակա՞ն է եկեղեցին, թե՞ ոչ: Ախթալայի նշանավոր վանական համալիրը (Պղնձահանք) կառուցվել է որպես առաքելական եկեղեցի, 8-րդ դարում վերափոխվել քաղկեդոնականի, հետագայում՝ նորից առաքելականի: Որմնանկարները կատարվել են, երբ եկեղեցին վերափոխվել է քաղկեդոնականի։ Պետք է պատմությունը կարդալ: Կարևոր է, թե եկեղեցին երբ է կառուցվել, ով է կառուցել և ինչ նպատակով: Եթե կառուցել են հայերը` մեզ համար, ուրեմն հայկական է, եթե կառուցել են հայերը վրացիների համար, վրացական է: Հազարավոր նման օրինակներ ունենք: Հայ ճարտարապետ Թոդոսակը Վրաստանի Ջվարի (Սուրբ Խաչ, 7-րդ դար) նշանավոր տաճարի հեղինակն է, բայց Ջվարին վրացական է, կառուցվել է վրացիների համար: Միջնադարյան նշանավոր ճարտարապետը բազմաթիվ մզկիթներ է կառուցել, այդ թվում՝ Սուլեյմանիե մզկիթը, որի նախատիպը Կոստանդնուպոլսի Սբ Սոֆիայի տաճարն է: Սինանը ազգությամբ հայ է, բայց կառույցները մուսուլմանական են»:

Ճարտարապետն ընդգծեց, որ քաղկեդոնական դավանանքի շրջանին վերաբերող բոլոր հուշարձանները, թե՛ Հայաստանի տարածքում, թե՛ մեր երկրի պատմական սահմաններում, կառուցել են հայերը՝ հայերի համար: Անդրադառնալով «Հայի գենի» մասին քննարկումներին՝ ասաց, որ շատերն էին վրդովված. «Մարդու իրավունքն է, կարող է ամուսնանալ ում հետ ուզում է, բայց նման համեմատություններ անելը ծայրահեղ տգիտություն է: Վրացիները վայնասուն են բարձրացնում, որ Տայքի, Անիի հուշարձանները քաղկեդոնական են, ուրեմն վրացական են: Ես նույնիսկ կարծում եմ, որ միտումնավոր են այս օրինակները մեզանում հանրայնացնում: Ցավում եմ, որ նման դատողություն անողը ճարտարապետների ընտանիքից է»:


Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆ

Դիտվել է՝ 3772

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ